[ Webhosting profitux.cz ]

Zdaemon 1.09 public beta, Bulb's POV

====================================

Zdaemon dev team se včera (16.7.2011) rozhodl vydat po několika měsících první public beta verzi dlouho očekávaného Zdaemon 1.09 (všimněte si, že novinku postnul sám Raider :). Společně s touto verzí byla taktéž vydána verze 1.08.08c (stable), která opravuje některé závažné chyby. Hned na začátek je důležité zmínit, že veřejnosti byl umožněn přístup pouze ke klientské verzi, verze pro server zatím vydána nebyla - na nové verzi se dá hrát momentálně pouze na serverech XXX, L@P a NJ (na oblíbených serverech Obláček a Grandvoid si na 1.09 nezahrajeme). Důvod je zřejmě ten, že bude docházet k častým úpravám síťového kódu. Ze stejného důvodu ve verzi 1.09 beta zatím nelze nahrávat dema. Na ostatní servery se použije automaticky verze ZD 1.08.08c (složka VER_10800). Zde je seznam nejdůležitějších změn ve verzi 1.09:

Nový spectator view

S novou verzí přichází zcela nový zážitek při pozorování her - především 1v1. Zatímco na hlavní obrazovce se přehrává pohled sledovaného hráče, v rámečku vpravo nahoře se přehrává zmenšený pohled jeho protihráče. Pozorovatel tak má pěkný přehled o průběhu hry. Také je třeba zmínit, že pohyb hráčů je velice plynulý, téměř jako vlastní POV demo. Dokonce je nyní v pohledu aktualizovaná každá změna zbraně (dříve fungovalo pouze při sebrání nové zbraně).

Tzv. "obrázek v obrázku" (picture-in-picture, rámeček vpravo nahoře) je možné pomocí několika příkazů přizpůsobit:

pip // vypne/zapne pip
pip_width // úprava přednastavené šířky rámečku, vhodné přizpůsobit na monitorech s vyšším rozlišením
pip_x, pip_y // pozice rámečku

Přehrávání dem

Opravdová lahůdka, Zdaemon 1.09 beta přichází s novým formátem dem .zdd, ten umožňuje do dema připsat informace o WAD souborech - je tedy možné přehrávat dema pouhým dvojklikem na .zdd soubor. Ve složce ZD je přiložen nástroj (zddemotool.exe) pro úpravu starých dem na nový formát - pro konvertování dema je třeba zadat alespoň informaci o WAD souboru, poté proběhne vše automaticky. Přehrávání je ve verzi 1.09 usnadněno tzv. "DVD panelem" - v demu je možné se posouvat dopředu, dozadu i demo zcela pozastavit. Je tedy možné své hry podrobit velmi podrobné analýze, či přehrát pouze vybrané úseky ze hry. Časový skok je defaultně nastaven na 20 sekund, přednastavená hodnota lze ale změnit příkazem:

demo_chapterspacing

Klávesy pro přetáčení vpřed/vzad je možné nastavit v ovládání, klávesa pozastavení přehrávání je pevně daná na "use" tlačítko (často mezerník), tuto klávesu změnit nelze. "Přetáční" dem lze aplikovat i na dema ve starším formátu bez nutnosti konvertování. Rozdíl v plynulosti dema je znát na první pohled. Jediná výtka, na kterou jsme s dewem přišli při testování je zryhlený zvuk chaingunu (projeví se i u protihráče "ve hře"). Stále se ale jedná o beta verzi a sám Kilgore odpověděl, že tento bug nebude problém vyřešit.

.zdd formát je velice dobře komprimovaný, není tedy nutné dema vkládat do zip archivů při vystavování na internet

Poznámka k automatickému nahrávání dem: jak již bylo zmíněno výše, ZLauncher se podle zvoleného serveru sám rozhodne, jestli se má spustit ZDaemon 1.09 nebo 1.08.08c. Pro automatické nahrávání dem na starém serveru je třeba upravit relativní cestu k demu. ZLauncher > options > extra command line parameters:

-netrecord %BASE%\Demos\%DATE%_%TIME%_%WAD%

Týmový radar

Do týmových módů (COOP, CTF, TDM, DDOM) byl přidán tzv. "radar", na obrazovce je umístěn vpravo nahoře a davá hráči informace o aktuální pozici spoluhráčů (je znázorněn i "výsek" aktuálního pohledu hráče). Osobně jsem tomu zatím nepřišel moc na chuť. Zajímavé využití mě napadá snad pouze v TDM. V CTF je to spíše matoucí, ale to prokáže až čas. Každopádně radar není nijak rušivý, takže zatím není důvod ho zavrhovat úplně.

Vestavěný railgun, zoomování, instagib mód

Ve verzi 1.09 je defaultně vestavěná nová zbraň - railgun, nachází se na stejném slotu jako plazma - slot 6, měnění zbraní probíhá podobně jako u ssg/sg. Railgun má v různých módech různou sílu. V DM (=CTF, TDM, FFA, 1v1) je to 100hp, v COOP 150hp a pokud je nastaven instagib flag tak 201hp = "instant death" (v instagib módu jsou rovněž odstraněny všechny předmety). Instagib mód má nyní vlastní serverový flag, je tedy možné hrát mód kdekoliv (i ve starých mapách). Chování nového railgunu je znatelně rozdílné od předchozí "hacked" verze (například zdectf) - chování se nyní mnohem více podobá stylu moderních her jako je například QuakeLive.

Nový vzhled - nové fonty

Z důvodu špatné čitelnosti původního DOOM fontu byly přidány dva nové: Chicago (defaultní) a Trebuchet. Chicago font je poměrně dobře čitelný, jako defaultní byl zvolen hlavně jako demonstrace, aby vešly nové fonty do povšimnutí. Vše lze ale změnit (i do původního stavu), takže záleží na hráčích, co komu vyhovuje.

Vylepšený unlagged

Vylepšený unlagged je jednou z klíčových záležitostí nové verze. Jak bylo před lety slibováno, byl přepsán celý síťový protokol (+současná verze síťového kódu stále není finální) přesto je přechod znatelně lepší. Rozdíl se projeví jak na dříve "slabších" německých serverech XXX, tak v zámoří na serverech v New Jersey. Současně nejpopulárnější public CTF 8v8 v NJ s pingem 130 je velice dobře hratelné (alespoň co se lagu týče). Pohyb je pěkně plynulý a střely dopadají tam kam mají. Změna je patrná i na verzi 1.08.08c (pravděpodobně došlo na straně klienta k více změnám než pouze k upgradu síťového kódu).

V Player setup se také objevila nová položka "updates", která slouží k nastavení frekvence obnovování pozic hráčů. Proměnná updfreq nabývá tří různých hodnot: 1/fine (every tick), 2/normal (every 2 ticks) a 3/coarse (every 3 ticks). Hráči se slabším připojením tedy mohou dosáhnout lepší hratelnosti na úkor plynulosti hry. Ve starší verzi ZD byla frekvence obnovování pozic hráčů natvrdo nastavena na "2", tedy "normal". Poslední možnost "coarse" využijí hráči s dial-up připojením.

Díky vylepšenému síťovému kódu je hratelnost i na dříve naprosto nedostupných serverech velice dobrá (FYBO, Instagib, Brazílie ping 300+). Pohyb v klientu je víceméně plynulý i na tak vysokém pingu a není nemožné se trefit i s tak náročnou zbraní na přesnost jako je railgun. Největší problém jsou takzvané "kolize hráčů", při nárazu do protivníka se vysoký ping projeví pravděpodobně nejvíce (krátký znatelný desync v klientovi). To by měl být hlavní předmět plánovaného vylepšování síťového kódu, pak už bude na Nobelovku.

Double Domination

ZDaemon 1.09 implementuje nový mód Double Domination (DDOM) (ukázka z Unreal Tournament). Jedná se o týmový mód. Na mapě jsou umístěny dva body nazývané "domination points", mají podobu písmen A a B. Cílem každého týmu je "kontrolovat" oba body zároveň po dobu 10 sekund. Bod je označen barvou týmu pouhým dotekem hráče. Jakmile se týmu povede udržet oba body pod kontrolou po dobu 10 sekund, tým dostává bod a hra začíná znovu (hraje se do 3 bodů). Bodové hodnocení hráčů je stejné jako v klasickém DM s pár doplňky: zabití nepřítele v blízkosti "dom. pointu" = +1 bod, všichni hráči ze skorujícího týmu automaticky dostávají +3 body. "Last second save" je taktéž odměněn jedním bodem navíc.

Další vylepšení

1) Vylepšená podpora balancování týmů: Hráči se mohou připojovat pouze do týmů s nejmenším počtem hráčů. Pokud je takových týmů více, rozhoduje skóre týmů - hráč je nucen se připojit do "slabšího" týmu.

2) Načítání serverů v ZLauncheru: načtení všech ZD serverů (cca. 500) nyní trvá v průměru 1 sekundu (16mbps internet), což je znatelný rozdíl oproti předchozím verzím. Také byl přidán nový sloupec "Humans" - slouží ke snadnému filtrování serverů, kde hrají pouze boti.

3) Vylepšená podpora pro Linux Wine emulátor

4) Opraveno velké množství bugů v COOP

5) Došlo ke zvýšení max. počtu hráčů na 50

6) Nový systém automatických aktualizací: při každém spuštění ZLauncheru se zkontrolují dostupné aktualizace na serveru - aktualizace verzí by tedy měly být nyní častější (týká se pravděpodobně především plánováného upravování síťového kódu)

Aktivita hráčů

Hráčská aktivita je momentálně zesílena přímo podporou vývojářů v podobě různých "akcí":

FYBO (ZD 1.09): Frag your brains out - každou neděli od 20:00
Public CTF 8v8 @ Grandvoid - každou středu od 20:00
ZDS (ZD 1.09): ZDaemon Session - každou sobotu od 20:30

Zdroje

http://zdaemon.org/?CMD=news_item&ID=64&RID=1
http://master.zdaemon.org/changes.txt
http://forums.zdaemon.org/viewtopic.php?t=13931

Screenshot ZLauncheru (22:44, plný public ctf server, obsazený 1v1 server, končící FYBO)

Komentáře